Günümüz dünyasında Klavsen dünya çapında milyonlarca insanın dikkatini çeken bir konudur. Klavsen, toplum üzerindeki etkisinden ekonomik ve politik alandaki etkilerine kadar kimseyi kayıtsız bırakmayacak bir konu. Gelişip geliştikçe, Klavsen hakkındaki görüşler hayranlıktan tartışmalara kadar değişir, tutkulu tartışmalara yol açar ve derin düşüncelere yol açar. Bu makalede, Klavsen'in farklı yönlerini analiz edeceğiz ve insanların yaşamlarındaki anlamını ve genel olarak toplum üzerindeki etkisini araştıracağız.
Bu madde hiçbir kaynak içermemektedir. (Temmuz 2024) (Bu şablonun nasıl ve ne zaman kaldırılması gerektiğini öğrenin) |
Klavsen (Fr. Clavecin, İt. Clavicembalo, Alm. Cembalo, İng. Harpsichord), piyanonun atası olan bir enstrüman olarak bilinmekle beraber; piyano ile tek benzer yanı, iki enstrümanın da klavyeli çalgılar olmasıdır. Fakat mekanizma, ses rengi ve çalış tekniği yönünden birbirinden farklılıkları bulunmaktadır. Klavsen telleri bir mızrap ile çekerken, piyanonun çekiçleri tellere vurur. Bu da piyanonun kimi zaman vurmalı çalgılar kategorisine girmesine neden olur. Piyano mekanizmasında tuşa vuruş şiddeti çekicin tele vuruş şiddetini belirlediğinden ses şiddeti kontrol edilebilir. Klavsende ise böyle bir özellik yoktur ve tuşa nasıl basılırsa basılsın ses yüksekliği değişmez.
Klavsen ile Bach, Mozart, Haydn, Händel gibi birçok besteci önemli eserler yazmıştır. Ayrıca, piyanonun icadından sonra klavsenin yerini alması yaklaşık 50 yıl kadar uzun bir dönemi kapsar ve bu elli yıllık süreç içerisinde eser üretmiş olan besteciler klavseni piyanoya tercih etmişlerdir. Klavsen solo enstrüman olarak kullanılmasının yanında özellikle Barok dönem orkestralarında klavyeli çalgı olarak dikkat çekmektedir.
Tuş mekanizması aşağıda gösterildiği gibidir: